Tell czy say, speak czy talk – jak używać?

Cztery proste, podstawowe słówka a tyle przysparzają problemów! Tell, say, speak i talk możemy na polski przetłumaczyć „mówić”, „rozmawiać”, jednak w języku angielskim nie są stosowane jak synonimy, a zatem musimy wiedzieć, którego słówka użyć w zależności od tego, co chcemy powiedzieć. Często popełniamy tu błędy. Dla wszystkich, którzy nie czują, że biegle operują wspomnianymi wyżej słówkami, przygotowałam uproszczone wyjaśnienia oraz mapkę pamięciową.

Czytaj dalej

Lekcje prywatne czy szkoła językowa – na co zwrócić uwagę wybierając lekcje prywatne

lekcje prywatne

Jaka forma nauki języka obcego będzie dla nas najlepsza: na lekcjach prywatnych, czy w szkole językowej? W poprzednim artykule przyjrzeliśmy się głównym wadom i zaletom szkoły językowej. Określiliśmy też dla kogo nauka w szkole językowej będzie dobrym rozwiązaniem. Tym razem zobaczmy, czego możemy oczekiwać od nauczycieli językowych oferujących lekcje indywidualne.

Czytaj dalej

Lekcje prywatne czy szkoła językowa – na co zwrócić uwagę wybierając szkołę językową

Decydując się na naukę języka obcego często stajemy przed dylematem: czy wybrać lekcje prywatne, czy może lepiej zapisać się na kurs w szkole językowej? Zastanówmy się zatem nad zaletami i wadami każdego z rozwiązań i przeanalizujmy, które z nich przyniesie najlepsze efekty biorąc pod uwagę naszą osobowość i styl życia.

Czytaj dalej

Jak odróżnić prawdziwy słownik od pseudo słownika

jaki jest dobry słownik

Słownik jest niezbędnym narzędziem każdej osoby poważnie traktującej naukę języka obcego. Obecnie mamy do dyspozycji klasyczne słowniki książkowe oraz elektroniczne a także specjalne strony i serwisy internetowe, aplikacje i programy, płatne i bezpłatne. Jednak część z nich okaże się mało przydatna w nauce. Zobaczmy więc jak odróżnić prawdziwy słownik od innych aplikacji i przekonajmy się, w czym tkwi jego przewaga.

Czytaj dalej

Jak samemu nauczyć się języka obcego

uczymy się sami

Wewnętrznie czujemy, że samodzielne opanowanie języka obcego jest możliwe. Historia pokazuje nam sporo takich przypadków. Jednak wokół nas jest niewielu samouków, którzy osiągnęli sukces, podczas gdy na rynku wciąż pojawiają się i rozwijają szkoły językowe oraz rozmaite kursy. Czy zatem osoba ucząca się samodzielnie jest kimś wyjątkowym? Czy do samodzielnego zgłębiania wiedzy potrzebne są specjalne zdolności i cechy?

Czytaj dalej

Tłumacz z Google z głową!

robbiny tłumaczą z Google

Czy używasz translatora Google? Jeśli tak, to z pewnością często czujesz, że przetłumaczony tekst nie oddaje dokładnie treści oryginału, jest koślawy stylistycznie albo w ogóle nie ma sensu? Ja poznaję, że moi uczniowie napisali coś z pomocą translatora po wyrazach użytych nie w tym znaczeniu. Jednak ten artykuł nie jest krytyką tłumacza Google tylko zbiorem porad, w jakich sytuacjach używać aplikacji, w jakich nie używać i jak można ją wykorzystać w nauce języków.

Czytaj dalej

Życzenia wielkanocne po angielsku – uważaj, co piszesz!

życzenia wielkanocne

Od razu powiem, nie wystarczy wkleić w wiadomość mailową czy SMS-ową pierwszy lepszy znaleziony w Internecie wzór życzeń po angielsku. Dlaczego? Dzisiejszy świat tak się skomplikował, że nawet wysłanie kilku ciepłych słów na święta niesie ryzyko obrażenia czyichś uczuć lub zrażenia do siebie znajomego, czy partnera biznesowego. Przeczytaj kilka rad jak napisać eleganckie, profesjonalne, stonowane a jednocześnie ciepłe życzenia wielkanocne.

Czytaj dalej

As czy like? Kiedy używać tych słówek

as vs like mapka

Słówka „as” i „like” sprawiają dużo problemów. W większości przypadków mają to samo polskie znaczenie „jak” lub „jako”. Stąd też błędnie traktujemy je jako synonimy i w rezultacie niepoprawnie używamy. Przygotowałam prostą grafikę – mini mapkę pamięciową, która może pomóc uporać się z dylematem kiedy i jak używać „as” i „like”.

Czytaj dalej

Jak osiągnąć sukces w nauce języków cz. 3 – decydujemy ile czasu przeznaczyć na naukę

dopasowanie szkolenia

Umiemy już stawiać cele oraz odpowiednio mierzyć postępy. Przed nami prawdopodobnie najtrudniejsze zadanie: obiektywna ocena swoich możliwości a następnie dostosowanie do nich planu nauki. Mamy motywację, mamy mocne postanowienie oraz zapał, ale często zbyt ambitnie podchodzimy do samej nauki. Kupujemy pełno książek, tu gramatyka, tam idiomy, płyty z nagraniami, fiszki, programy na komputer czy aplikacje na smartfona. Sama ilość tych pomocy zaczyna nas przytłaczać, a my i tak nie bardzo możemy znaleźć czas,…

Czytaj dalej