Nie każdy nadaje się do prowadzenia biznesu. Problemy wielu firm wiążą się bezpośrednio z charakterem samego przedsiębiorcy. Jeśli planujesz własną działalność, poznaj 10 cech, które warto w sobie rozwijać, żeby osiągnąć sukces w biznesie.
W 2021 roku minęło 10 lat odkąd zostawiłam świat korporacji i założyłam własną działalność. Z tej okazji powstał cykl dziesięciu artykułów z obserwacjami i praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prowadzenia małej firmy.
Prowadzenie własnej, nawet niewielkiej firmy jest wyzwaniem, z którym nie każdy potrafi sobie poradzić. Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Polsce po pierwszym roku działalności upada jedna trzecia firm. Po dwóch latach kończy działalność około 80% przedsiębiorstw. Oczywiście wpływ na to mają różne czynniki. Może to być nieprzemyślany pomysł na biznes, problemy z płatnościami czy agresywna konkurencja. Jednym z problemów jest też po prostu człowiek, który firmę zakłada i nią zarządza.
Nie każdy sprawdzi się jako przedsiębiorca, ponieważ nie ma odpowiednich cech charakteru. Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, sprawdź czy masz cechy charakteru, które pomogą ci spełnić biznesowe marzenie. Pamiętaj też, że wiele rzeczy można w sobie wypracować.
Załóżmy, że opisane niżej cechy dotyczą ciebie z przyszłości. Czytając opisy pomyśl, czy faktycznie jesteś w tym miejscu oraz gdzie i dlaczego odstajesz od modelu.
Odpowiedzialność – podstawa w drodze do biznesowego sukcesu
Potrafisz przewidywać konsekwencje swoich działań. Podejmując decyzje myślisz o tym, jak wpłyną na wizerunek firmy, zachowania klientów, pracę ludzi, których zatrudniasz. Jeśli doprowadzasz do kryzysu, to bierzesz na siebie skutki złych decyzji. Nie zwalasz winy na pracowników, nie kłamiesz, nie wykręcasz się, nie udajesz ofiary jakichś spisków. Dzięki takiej postawie budzisz szacunek i zaufanie.
Odwaga i akceptowanie ryzyka
Nie boisz się wyzwań i ciężkiej pracy. Lubisz zmiany, poszukujesz nowych obszarów działania. Akceptujesz pewien poziom ryzyka, ale nie igrasz z poważnym niebezpieczeństwem. Nie ryzykujesz głupio. Masz śmiałość snuć wielkie, ambitne marzenia i nie wahasz się wprowadzić w życie swoje wizje. Jednocześnie masz odwagę przyznawać się do błędów i złych posunięć, ale też do tego, że czegoś nie wiesz.
Motywacja do działania – bez tego nie osiągniesz sukcesu w biznesie
Masz misję, która nakręca cię do działania. Nie musisz wcale marzyć o zbudowaniu wielkiego imperium, globalnej korporacji zmieniającej losy świata. Twój wkład w życie innych może być niewielki, ale zostawiając ten ślad dasz z siebie wszystko. To jest twoja pasja i siła, która pomoże przejść przez kryzysy, niepowodzenia i problemy. To po prostu powód, dla którego prowadzisz swoją firmę.
Kreatywność – jedna z najważniejszych kompetencji w pracy
Wiesz, że kreatywność nie polega na rzucaniu w eter szalonych pomysłów. To wychodzenie poza utarte schematy, to myślenie nieszablonowe. Kiedy inni załamują ręce nad problemem bez wyjścia, ty patrzysz z innej strony i znajdujesz drogę. Dostrzegasz możliwości tam, gdzie inni nawet nie spoglądają. Potrafisz wymyślać sposoby i działania, które wprowadzają twoje pomysły w życie.
Otwartość na nowe pomysły i rozwiązania
Jesteś kreatywny, masz mnóstwo własnych pomysłów, ale nie zamykasz się na opinie innych. Nawet jeśli od lat stosujesz z powodzeniem pewne strategie, śledzisz na bieżąco pojawiające się na rynku rozwiązania. Nie lekceważysz spostrzeżeń i sugestii własnych pracowników, nawet jeśli są dużo młodsi. Interesujesz się nowinkami technologicznymi i ich wykorzystaniem w swojej pracy. Jesteś po prostu nowoczesnym, otwartym na różne możliwości przedsiębiorcą. Cały czas się czegoś uczysz.
Dobra organizacja – klucz do sukcesu w prowadzeniu własnej firmy
Udaje ci się z powodzeniem urzeczywistnić swoje wizje, ponieważ umiesz się zorganizować. W twojej firmie wszystko jest dobrze przemyślane i każdy wie, co ma robić, jak i po co. Nawet jeśli pozwalasz sobie na trochę szaleństwa i artystyczny nieład, w twoim działaniu jest metoda. Nigdy nie dopuszczasz do zupełnego chaosu. Mówiąc prosto, twoja firma działa, jak należy.
Umiejętność uczenia się na błędach
Jak wielu znanych przedsiębiorców, nie tylko przewidujesz konsekwencje swoich działań, ale też analizujesz ich następstwa i wyciągasz wnioski. Potrafisz przyznać się do złych decyzji i błędnego myślenia. Traktujesz to jak życiową lekcję, a nie kompletną porażkę, czy powód do wstydu. Dzięki temu nie popełniasz ciągle tych samych błędów. Jednocześnie zdobywasz większe doświadczenie.
Zobacz też:
- Jak promować własną działalność żeby nie przepalać pieniędzy?
- Jakiego języka opłaca się teraz uczyć?
- Jak jest „klient” po angielsku? Client, customer, consumer?
Komunikatywność i umiejętność budowania relacji
Wiesz, że sukces w biznesie oparty jest na relacjach: z klientami, wspólnikami, parterami biznesowymi, pracownikami, osobami z branży. Nie masz problemu z nawiązywaniem i utrzymywaniem takich relacji. Tworzysz sieć różnego rodzaju kontaktów i działasz w organizacjach. Bierzesz udział, a nawet organizujesz imprezy, które czasem związane są z biznesem, a czasem z twoją pasją i hobby. Rozumiesz, że nieliczni mogą pozwolić sobie na bycie ekscentrycznym odludkiem.
Wytrwałość
Nie poddajesz się, jeśli coś nie układa się tak, jak tego chcesz, ani kiedy natrafiasz na wiele trudności. Nie użalasz się nad sobą i nie wynajdujesz tysiąca wymówek, przez które coś ci nie wychodzi. Po niepowodzeniu potrafisz się przeorganizować i ruszyć dalej. Masz swój cel i wytrwale do niego dążysz. Czasami idziesz pod prąd, na przekór krytyce, ale z wiarą w swoja wizję i z determinacją, aby ją zrealizować.
Optymizm – pomoże osiągnąć sukces w biznesie
Jesteś optymistą. Bez wiary w to, że sobie poradzisz i odniesiesz sukces nie byłoby twojej firmy. Nawet w trudnej sytuacji, w momentach kryzysowych widzisz jakieś szanse na wyjście z impasu. Nie lubisz snuć czarnych scenariuszy ani zamartwiać się na zapas, ale nie jesteś też wyznawcą „huraoptymizmu”. Patrzysz na rzeczy realistycznie i zwracasz większą uwagę na pozytywne sygnały.
Czy nadajesz się na przedsiębiorcę?
To dziesięć najważniejszych cech, które należy mieć, aby osiągnąć sukces w biznesie. Jeśli po zapoznaniu się z nimi nie widzisz siebie, nie martw się. Jak wspomniałam na początku, nie jesteśmy idealni. Ważne, aby stale się rozwijać i doskonalić. Ja, na przykład, w kilku wspomnianych wyżej obszarach mam sporo do poprawy. Chociaż prowadzę działalność na małą skalę widzę, jak przez ostatnie dziesięć lat bardzo się zmieniłam. To jest ciekawe doświadczenie i zachęcam cię do pracy nad sobą, aby samemu się o tym przekonać.