Nauka języka nie idzie zbyt dobrze? Nie widzisz postępów albo nie bardzo wiesz za co się zabrać i w rezultacie kręcisz się w kółko? Żeby to zmienić musisz wiedzieć jak stawiać dobre cele w nauce języka. Takie, do których trafisz prostą drogą.
Możliwe, że jak większość z nas chcesz płynnie posługiwać się przynajmniej jednym językiem obcym. Uczysz się w szkole, na kursach, na zajęciach prywatnych, ale mijają lata a ciągle daleko ci do osiągnięcia sukcesu. Czasem masz nawet wrażenie, że drepczesz w kółko, tak naprawdę nie bardzo wiedząc na jakim właściwie jesteś poziomie. Problemem jest najprawdopodobniej źle postawiony cel w nauce. Szkoda, że już na etapie szkoły podstawowej nie uczymy się, jak dobrze stawiać cele w nauce, ale jeszcze można to nadrobić. Czytaj dalej.
Dlaczego „chcę nauczyć się angielskiego” jest złym celem?
W trakcie pierwszej lekcji z nowym uczniem zazwyczaj zadaję pytanie: „Do you have an action plan? (Czy masz plan działania?)” W odpowiedzi najczęściej napotykam zdziwione spojrzenia, speszenie malujące się na twarzy, ogólną dezorientację. Uczucie ulgi przychodzi wraz z kolejnym moim pytaniem o cel. Oczywiście każdy ma cel, na przykład: „chcę nauczyć się angielskiego”, „pokonać barierę w mówieniu”, „komunikować się po angielsku”, „potrzebuję do pracy”. Problem w tym, że to nie są dobre cele!
Weźmy na przykład najczęściej wymieniane „pokonać barierę w mówieniu”. Inaczej mówiąc jest to lęk przed otwarciem ust w sytuacji, kiedy mamy użyć języka obcego. Tak naprawdę większości osób, a pewnie i tobie też, chodzi o coś więcej. Nie chcesz jedynie nauczyć się pokonać strach i gadać byle jak z nadzieją, że może ktoś coś zrozumie z twojej paplaniny. Chcesz mówić poprawnie, mieć szerokie słownictwo, znać struktury, które umożliwią powiedzenie ci tego co chcesz, w sposób jaki chcesz. Mam rację?
Dobre cele, to cele mądre, czyli przemyślane. To nie życzenia rzucane ot tak sobie, albo ograne slogany. Na szczęście jest dużo gotowych do wykorzystania technik. Przybliżę jedną z nich.
Jak stawiać mądre cele w nauce języka
Określenie SMART (mądry) jest akronimem, w którym każda litera to początek wyrazu opisującego składnik celu stworzonego w przemyślany sposób. Są różne warianty kryjących się za skrótowcem słów, ale znaczenie ich jest podobne. Ten skrót można rozwinąć na przykład tak:
S – Specific / Precyzyjnie określony
M – Measurable / Mierzalny
A – Attainable / Możliwy do osiągnięcia
R – Relevant / Istotny dla mnie
T – Time-bound / Określony w czasie
Zobacz, jak to by mogło wyglądać przy tworzeniu celów związanych z nauką języka.
Precyzyjnie określ swój cel w nauce języka
Jak się można łatwo domyśleć, cele wymienione na początku tej notatki nie są precyzyjne. Nie jesteś w stanie stwierdzić, w jakim stopniu osoba podająca któryś z powyższych celów, chciałaby posługiwać się językiem obcym. Czy wystarczy jej umiejętność swobodnego wypowiadania się na różne codzienne tematy, poradzenie sobie za granicą, komunikacja z kolegami z innych krajów w pracy? A może potrzebuje prowadzić w obcym języku wykłady z fizyki jądrowej, pisać artykuły do prasy naukowej lub czytać wyrafinowane dzieła literackie?
Aby jasno określić swój cel musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Do czego potrzebny jest ci język obcy? Co chcesz robić w tym języku? W jakim stopniu chcesz go opanować? Może ogranicza cię czas, w jakim musisz nauczyć się posługiwać językiem w określonym zakresie? Przemyśl i zapisz to zanim przejdziesz dalej.
Jak można określić cel w nauce języka
Na tym etapie pomocnym może okazać się Common European Framework of Reference for Languages, czyli klasyfikacja poziomów biegłości językowej według Rady Europy. Z tego zestawienia dowiesz się, co osoba na danym poziomie od A1 do C2 powinna potrafić, jeśli chodzi o mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie i porozumiewanie się. Gdy zdecydujesz, na którym z poziomów chcesz się znaleźć, masz gotowy cel.
Celem może być też zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu potwierdzającego znajomość języka. Nie jest też złym pomysłem zaplanowanie wspinania się na kolejne poziomy na kursie językowym. Wreszcie możesz po prostu dokładnie opisać swój cel, pamiętając o tym, że im precyzyjniej go przedstawisz, tym łatwiej będzie ci go osiągnąć. Na przykład: raz w tygodniu czytam artykuł w internecie i wypisuję 5 do 10 słówek i zwrotów, codziennie uczę się z aplikacją do słówek, w drodze do pracy słucham podcastów, raz na tydzień ćwiczę wymowę powtarzając za bohaterami ulubionego serialu itd. Weź sobie do serca znaną zasadę, że nie można trafić do celu, którego nie widać, nakreśl go więc wyraźnie.
Ja też uczę się języków, włoskiego i japońskiego. Moim celem długoterminowym jest możliwość swobodnego czytania literatury w tych językach tak, jak teraz czytam po polsku i angielsku. Cele w krótkoterminowe, to po prostu opanowanie pewnej partii materiału w określonym czasie, poprawa mówienia, rozumienia ze słuchu.
Ciekawa jestem jakie cele ty sobie stawiasz. Czy podchodzisz metodycznie, czy spontanicznie do nauki języków?
Zobacz też: