Lekcje prywatne czy szkoła językowa – na co zwrócić uwagę wybierając szkołę językową

Decydując się na naukę języka obcego często stajemy przed dylematem: czy wybrać lekcje prywatne, czy może lepiej zapisać się na kurs w szkole językowej? Zastanówmy się zatem nad zaletami i wadami każdego z rozwiązań i przeanalizujmy, które z nich przyniesie najlepsze efekty biorąc pod uwagę naszą osobowość i styl życia.

Przyjrzyjmy się prywatnym lekcjom i kursom w szkołach językowych pod kątem elementów, na które powinniśmy zwrócić uwagę wybierając rodzaj lekcji dla siebie. Zacznijmy od szkoły językowej.

Jakie rodzaju są to zajęcia?

Szkoły językowe koncentrują się głównie na kursach grupowych. Są to zazwyczaj zajęcia w placówce, chociaż pojawia się coraz więcej kursów prowadzonych przez Internet. Na rynku mamy bardzo bogatą ofertę, także większość osób powinna znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Z drugiej strony, w szkołach językowych najwięcej opcji nauki jest dla dzieci, młodzieży i ludzi młodych. Osoby w średnim wieku i starsze, a do tego niezbyt zaawansowane, lub po dłuższej przerwie w nauce będą miały więcej problemów z dopasowaniem dostępnych opcji do swoich potrzeb.

Dla kogo taka forma nauki jest odpowiednia?

Lekcje w grupach na pewno spodobają się osobom towarzyskim, lubiącym gry i zadania zespołowe, znajdującym motywację w kontaktach i rywalizacji z innymi uczestnikami. Niektórym będzie też bardziej odpowiadać neutralność sali lekcyjnej, niż własne lub cudze mieszkanie. Nauka w szkole językowej powinna przypaść do gustu wszystkim, którzy cenią wygodne i mało absorbujące rozwiązania. Mamy konkretne dni i godziny spotkań, określone sumy i terminy płatności, ustalony program zajęć i podręczniki a wszystko objęte regulaminem, także wiemy jak postępować w razie problemów.

To jest trochę tak, jak zwiedzanie obcych krajów na wycieczce objazdowej – nie musimy się martwić o sprawy organizacyjne, ale też nie posiedzimy pół godzinki dłużej w przytulnej kawiarence, ani nie zobaczymy jakiegoś ciekawego miejsca, bo nie jest ono w programie.

Jaka jest jakość zajęć?

Przewaga konkurencyjna szkoły językowej tkwi w jej ludziach, dlatego dążąc do zapewnienia najwyższej jakości oferowanych usług, szkoły starannie selekcjonują lektorów. Dodatkowo wprowadzają systemy i audyty jakości, treningi, szkolenia, obserwacje lekcji i oceny zadowolenia klientów. Szkoły współpracują z instytucjami rynku edukacyjnego wprowadzając nowe materiały i metody nauczania a nad kursami i pracą lektorów czuwają doradcy metodyczni. Bądźmy jednak ostrożni, bo nie jest to normą. Są placówki bardzo przeciętne a nawet takie firmy, które w rynku szkoleń językowych upatrują jedynie łatwy zarobek i więcej inwestują w reklamy, niż w nauczycieli i dobre narzędzia do pracy. W takich miejsca są często zatrudniane przypadkowe osoby, słabo opłacane, a co za tym idzie słabo zmotywowane do pracy, a jedyny nadzór polega na sprawdzeniu, czy lekcja się odbyła a pieniądze wpłynęły na konto firmy.

W jakich warunkach się uczymy? Jakie jest zaplecze, technologia itp.?

Dobre szkoły językowe posiadają przestronne, jasne i nowocześnie wyposażone sale, gdzie standardem jest tablica, flipczart, rzutnik, komputer czy sprzęt audio / DVD. Znajdziemy też nowoczesne rozwiązania w postaci tablic i stołów interaktywnych, stanowisk komputerowych, czy tabletów dla uczniów. Do dyspozycji uczniów będą też automaty na napoje i przekąski, biblioteczka, dostęp do Internetu, toalety. Szkoły udostępniają również platformy internetowe z dodatkowymi materiałami, aplikacje do nauki słówek, różne gry i pomoce urozmaicające lekcje.

Oczywiście pojawia się pytanie, na ile te wszystkie elementy są jedynie otoczką, za którą z resztą musimy dodatkowo zapłacić. Efekty korzystania z nowinek technologicznych w nauce są od lat kwestią dyskusyjną. Osoby preferujące klasyczne podejście nadal znajdą na rynku szkoły, w których głównymi narzędziami jest tablica i kreda.

language_school

Jakie są koszty?

Cena za jedną lekcję za jedną osobę jest zazwyczaj niższa w przypadku zajęć grupowych, niż indywidualnych lekcji. Należy jednak zwrócić uwagę, czy „lekcja” to 45 minut czy 60 minut, a także ile godzin lekcyjnych obejmuje dany kurs. W szkołach językowych zazwyczaj płacimy z góry za semestr, choć płatność może być rozłożona na raty. Stosowane są też rabaty za kontynuację lub polecanie zajęć znajomym. Możemy też uzyskać zniżki kupując podręczniki lub zapisując się na egzaminy za pośrednictwem szkoły. Niektóre szkoły umożliwiają konsultacje z nauczycielem lub udział w dodatkowych zajęciach w ramach opłaty za kurs.

Zdarza się jednak, że wpłacona kwota za semestr nie podlega zwrotowi, jeśli my przerywamy naukę w szkole. Z kolei szkoły, jeśli zajdzie taka potrzeba, organizują zastępstwo, zmianę lektora lub zmianę grupy tak, że nie przepadają nam zajęcia.

Podsumowując, główne zalety dobrej szkoły językowej to:

  • szeroka oferta
  • nadzór nad zajęciami
  • bezpieczeństwo zarówno jeśli chodzi o płatności jak i uczestnictwo w zajęciach
  • niższa cena za lekcję na zajęciach grupowych
  • łatwiejsza możliwość zebrania opinii o szkole
  • odpowiednie warunki nauczania

Główne wady to:

  • małe dopasowanie do indywidualnych potrzeb, to uczeń musi się wpasować w dany kurs i dany poziom grupy
  • niska elastyczność – trudno zmienić opracowany i zatwierdzony program kursu
  • jeśli uczeń nie może się pojawić na lekcji z reguły zajęcia przepadają
  • ograniczona oferta dla osób w średnim wieku i seniorów- krępująco młodzi lektorzy, z którymi trudno znaleźć wspólny język, materiały o tematyce młodzieżowej, onieśmielająca technologia często zniechęcają starszych uczniów.

W kolejnym artykule poznamy najważniejsze wady i zalety lekcji prywatnych.

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Katarzyna Lwowska

Lektorka języka angielskiego specjalizująca się w indywidualnych zajęciach dla dorosłych. Posiada certyfikat CELTA uprawniający do nauczania dorosłych w szkołach językowych na świecie. Współpracowała ze szkołami językowymi w Warszawie ucząc języka ogólnego i biznesowego. Od 2011 roku prowadzi własną działalność szkoleniową. Z wykształcenia ekonomista, z 17-to letnim stażem pracy w międzynarodowych korporacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.