Jak osiągnąć sukces w nauce języków cz. 3 – decydujemy ile czasu przeznaczyć na naukę

Umiemy już stawiać cele oraz odpowiednio mierzyć postępy. Przed nami prawdopodobnie najtrudniejsze zadanie: obiektywna ocena swoich możliwości a następnie dostosowanie do nich planu nauki. Mamy motywację, mamy mocne postanowienie oraz zapał, ale często zbyt ambitnie podchodzimy do samej nauki. Kupujemy pełno książek, tu gramatyka, tam idiomy, płyty z nagraniami, fiszki, programy na komputer czy aplikacje na smartfona. Sama ilość tych pomocy zaczyna nas przytłaczać, a my i tak nie bardzo możemy znaleźć czas, żeby do tego zajrzeć. Co robić?

Planując naukę bądź realistą

Przede wszystkim musimy podejść realistycznie do swojej sytuacji i odpowiedzieć na pytanie, ile czasu tak naprawdę mogę poświęcić na angielski. Rozważając to weźmy pod uwagę ile czasu zajmują nam codzienne obowiązki, praca lub nauka, pomyślmy też o rodzinie i domu, znajomych, hobby i zainteresowaniach czy wreszcie czasie potrzebnym na odpoczynek. Jeśli nauka angielskiego jest dla mnie priorytetem ze względu na pracę, wyjazd zagraniczny lub egzamin, muszę liczyć się z tym, że poświęcę dla niej inne obszary mojego życia. Jeżeli natomiast nie mam noża na gardle, to tak rozplanuję sobie naukę, żeby znaleźć czas na wszystko.

dopasowanie szkolenia

Kluczem do sukcesu jest systematyczność

Wiemy, że im więcej czasu przeznaczymy na naukę, tym szybciej osiągniemy cel, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę jak ważna w nauce języków jest systematyczność. Godzina tygodniowo na przerobienie nowego materiału i 15 – 20 minutowe codzienne powtórki zbytnio nas nie obciążą a przyniosą lepsze efekty w długim okresie, niż super intensywne kursy. To jest trochę tak jak z „wkuwaniem” przez dwie noce przed egzaminem – egzamin zdamy, ale nie oszukujmy się, że po pół roku coś nam jeszcze z tego zostanie w głowie. Materiał zagościł na chwilę w naszej pamięci krótkoterminowej, a nie o taki efekt nam chodzi w przypadku nauki języków.

Nie musisz wyjeżdżać do Anglii by mieć stały kontakt z językiem

Tworząc swój plan szkoleniowy pamiętajmy, że to nie jest bieg krótkodystansowy, tylko codzienny żmudny trening. Porównanie do sportu nie jest przypadkowe. W obu przypadkach, jeśli chcemy osiągnąć trwałe rezultaty musimy regularnie ćwiczyć. Wplećmy to w naszą codzienną rutynę, niech się stanie dobrym nawykiem. Pomyślmy też o tym, jak możemy otoczyć się językiem, zwłaszcza w sytuacji, gdy nie stykamy się z nim na co dzień. Mamy wiele możliwości od książek, czasopism, radia, telewizji, po Internet ze wszelkimi jego zasobami. Pamiętajmy jednak zawsze o naszych możliwościach językowych i czasowych. Może w naszym przypadku lepiej będzie zarejestrować się na międzynarodowym forum, na którym wymienimy poglądy o ulubionej muzyce lub filmach, zamiast męczyć się próbując zrozumieć coś z wiadomości albo artykułów popularno-naukowych.

Podsumowując, cała filozofia sprowadza się do tego, aby uczciwie odpowiedzieć sobie na pytania: ile czasu mogę poświęcić na naukę i co w tym czasie mogę zrobić.

Jeśli coś nie wychodzi, zmień plan

W naszym stawianiu celów nie zapominajmy o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Pewnego dnia może zaistnieć konieczność skorygowania, a nawet zupełnej zmiany planów. Pojawią się nowe okazje, nieprzewidziane zdarzenia, albo po prostu dojdziemy do wniosku, że nasze założenia były błędne. Nie traktujmy tego jako porażkę i przede wszystkim nie trzymajmy się sztywno raz opracowanej strategii.
Lepiej ponownie zastanowić się nad swoimi celami, przeanalizować pomysły na ich osiągnięcie, dostosować do nowych realiów, niż poddać się i zrezygnować lub podążać w złym kierunku.

Nauczyliśmy się jak stawiać sobie cele oraz jak dobrze planować naukę. Przed nami najtrudniejsza część czyli działanie zgodnie z planem. Z pewnością nie wszystko pójdzie gładko i być może będziemy musieli nawet zaczynać od nowa, ale będzie nam zdecydowanie łatwiej, bo wiemy dokładnie, gdzie chcemy dojść oraz mamy narzędzia, które nam w tym pomogą.

Warto zerknąć też na artykuł sześć kroków, które pomogą ci w nauce języka obcego, który radzi jak zabrać się ponownie za naukę po nieudanych początkach.

Co sądzicie na temat takiego planowania nauki? Może macie inne pomysły? Podzielcie się swoimi uwagami w komentarzach.

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Katarzyna Lwowska

Lektorka języka angielskiego specjalizująca się w indywidualnych zajęciach dla dorosłych. Posiada certyfikat CELTA uprawniający do nauczania dorosłych w szkołach językowych na świecie. Współpracowała ze szkołami językowymi w Warszawie ucząc języka ogólnego i biznesowego. Od 2011 roku prowadzi własną działalność szkoleniową. Z wykształcenia ekonomista, z 17-to letnim stażem pracy w międzynarodowych korporacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.